недеља, 20. јун 2021.

Вук Врчевић - Причање једнога приморца како је мирио главу и метао крвно коло

 

 

 

Причање једнога приморца како је мирио главу и метао крвно коло¹)

 

 (Одговор на питање)

 

Казаћу вам, али, кад ми ко за моју погибију спомене, длаке ми се на глави накостријеше²), а јежавица ме спопане. Ономлани кад чињаху каритад³) покојноме кнезу Думу, бјеше све село на искупу; на род се најио а богме и напио без конта⁴); о свачему би разговора, док дођосмо у крупне ријечи⁵), кад на један пут почепрљаше се⁶) двоје дјеце као два кокота. Неки се почеше смијати, а, кога бољаше срце, скочи, да свога брани. Док једна наша одива⁷) брањаше своје дијете, долети матер онога другога, пак је звешти⁸) једнијем бубуљем⁹) у врх почеока¹⁰). Облије је крв и чистећи се подвикну грдним укором свој род . Богме, браћо! укор је женски грдна работа; те сви наши скочи као но ти за своју сестру на оружје а за ону другу њезин род. У грдно се ту помутисмо¹¹). Погибоше два од њих, двојицу ранисмо и ону исту жену, те се бијаше уплела¹²) у они живи огањ; а мени погибе отац и ја се љуто раних и по Богу шкапулах¹³), и да не би сељана те нас утркмише¹⁴), би покоља до миле воље и злога причања. Покопасмо мрце, а рањеници сваки дома, да се видају¹⁵). Мени је и моме браству пријетило браство оне двојице те погибoше, еле остаде им у нас једна глава и двије ране. До мало дана скочи село, да се миримо. Ми, као но ти кога је ред да се моли, шиљи људе, да им траже прву вјеру до Митрова дне, и једва нам је дадоше, те моли за другу и дадоше је по великој молби од Митровадне до Божића, а о Божићу на трећу, како је обичај¹⁶) , и вјеру и кмество¹⁷) углависмо на Савиндан. Забиљежише нам по именице¹⁸) 24 човјека из приморја и из Црнегоре те ја злијем путем, обијајућ дрвље и камење, ајде на нос и на врат дан и ноћ, моли људе и срећом нико ми се не одрече. Дође и Савиндан: ево кмества. Убих два вола меса, шест брава, четири пршута и купих два барјела вина. Окупих браство, кумове и побратиме и помагаше ме, Бог да прости, неко аспром, неко хљебом а неко другом потребом, и тако скунаторих¹⁹) све што се хоће. Сједоше људи и осудише. Главу Николе Перова пребише за главу мога покојнога оца; главу Ђура Трипкова 120 цекина, грош²⁰) и пару²¹); рану једнога од оне двојице пребише за моју а другога седам крви²²) а оне жене три крви; и осудише да му изнесем шест колијевка²³) и да ја објесим крвницу²⁴) о врат и да четвероношке к брату покојнога Николе Перова идем 40 до 50 корачаја. Те ја објеси пушку, почни ића четвероношке и вичи: «Прими, куме, Бога и светога Јована.» Не учиних, ја мислим, ни 10 корака, народ скочи на ноге, скидоше капе и завикаше сви једногрлице као и ја. Богме ако сам и брата убио, сјежи²⁵) га моје заклињање, удрише га пламови уз образе гдје онолико људи држе капе у рукама, дотрча до мене, скиде ми с врата крвницу, дохвати ме руком за перчин и на ноге исправи, па, кад ме загрли, облише га сузе и рече: «Куме! сретно нам кумство!» и кад се пољубисмо, пролише и мене сузе. Пољубих га у руке и одговорих: «Ова нам љубав, да Бог да, у велики добри час била, да нам се пријатељи веселе а злотвори завиде.» Вас народ куму Николи захвали: «Хвала ти као господичићу, стара кућо и госпоцка лозо!» Приниjеше тадар наше одиве шест колијевка, пољуби свакога крштеника²⁶), па сви отоле скупа у нас, и посиједај за готову трпезу. Кад је било при свршетку од ручка, чело од трпезе²⁷) завиче: «У послух, браћo !» — Узме мајулику²⁸) пуну вина и напије: «Сви здрави, а весели, Боже, данас и вазда дом и домаћина и све наоколо који се очима гледамо. Помагао Бог новога и сретњега кума Николу, ако Бог да; кумство му ово у велики добри час било а сретан и дуговјечан мир; љубили се као крух и вино; један за другога вазда поштенијем гласом питали као сретњи за честитога; јунаци били, ма се никад не били, него брацки живјели и своју браћу мирили, да сва крајина чује и да их хвали и почитује свакијем поштенијем дјелом, врснијем гласом, кмеством и јунаштвом. Господ их Бог помагао и нико им не наудио и здрави сте, браћо! Здрав, нови куме!» — Попије вино до капље, па онда: «Камо си, домаћине, и остала браћо настојници²⁹)? Износите на трпезу дуг.» — Одговори му мој стриц: «Богме, брате, чуј ме ти и сва остала господо наоколо. У нас је поредно³⁰) аспри, али имамо, Богу хвала, лијепу киту браће а у њих свијетла оружја, па ето њих а ето вас, а ми ћемо други пут за вас, па чините како вас Бог учи.» Тада сви од мога браства неко извади леденицу³¹), неко нож сребрни, неки џeвeрдар³²), токе а неки копче³³) и пред кума Николу ставише па викаше: «Ето, нови и сретни, да Бог да, куме и мили наш брате; узимљи колико ти душа поднесе и твој те свијетли образ веже.» Народ се уз ови разговор вас дигне на ноге и с капом у руци. Благо, браћо, ономе, који се на љуцку крв намјери, а тешко на оријашку. Кум Никола човјек као човјек, не узе ни једнога заклада³⁴), све поврати а само пушку крвницу узе, па пољуби и врх ње се заплака, па рече: «Прими, куме, оружје; ово ти даривам за 6 кумства а брата ти мога даривам за ову пушку. Нијесам се мирио с тобом, да мога брата крв пијем и месо једем, него на твоје молбе, човјештво и покору пазио, Бога се и светога Јована бојао и од оволико поштених образа стадио.» Онда сви, који се за трпезом намјерише, до небеса му захвалише. По ручку се народ раскалаба³⁵). Крстисмо дјецу и свој шестињи кумовах, и пође с Богом кући, и од онда смо таки пријатељи, да се ни два једноутробна брата не љубе као ми двојица.

Године 1851.

 

¹) Крвно коло јест име опћено кад се мири глава.

²) Најеже

³) Ово је обичајна ријеч у народу кад једе и пије за упокојење душе мрца

⁴) Без начина

⁵) Дебеле ријечи

⁶) Побише се

⁷) Одива зове се удата жена од чијег браства

⁸) Удари

⁹) Каменом

¹⁰) Почелак или ти чело

¹¹) Посвадисмо

¹²) Увукла

¹³) Учувах се

¹⁴ ) Умирише

¹⁵) Да се лијече

¹⁶) Ко да трећу вјеру, ваља да се мири; ако не да, нема мира, као што доста пута бива

¹⁷) Кмество: giudizio arbitrаmеntаlе

¹⁸) Род убијеног забиљежи 24 човјека а кривац ваља да их сазове, и ако му се макар један одрече, нема кмества

¹⁹) Скупих брже боље на сву прешу

²⁰) 120 цекина је глава, од којих узму кметови трећи дио, али обично опросте кривцу. Грош је 40 карантана.

²¹) Пара турска сребрна, коју кметови пришију црљеном свилом у пресуду, коју ваља да учине

²²) Глава је мртва из крви, а свака је крв 10 цекина, па по врсти ране цијене кметови толико крви

²³) Значи кумство, јер свака мајка донесе своје дијете у колијевци на кмество

²⁴) Крвница је она пушка, којом је ко убијен

²⁵) Препаде га

²⁶) Ону дјецу  коју ће држати на крштењу

²⁷) Вазда у челу од трпезе сједи један најваљанији и најпаметнији

²⁸) Један судић од земље вас ишаран, којим се прости народ служи, кад су оваке трпезе и т. д .

²⁹) Настојници зову се они људи, који около трпезе служе т. ј . домаћин и његова својта, јер не сједи домаћин никада за трпезом

³⁰) Слабо, по мало

³¹) Леденица, мала пушка сва сребром окован

³²) Пушка димишкиња: Telum damascenum

³³) Копче се носе на ногама, а токе на прcима

³⁴) Залога

³⁵) Разиђе, свак пође дома

 

 

 

  









             




Нема коментара:

Постави коментар