недеља, 20. јун 2021.

Вук Врчевић - Правдање оптуженика да је убио једну дјевојку

 

 

  

Правдање оптуженика да је убио једну дјевојку, који се својевољно приказао у руке суда

 

Судац: «Који си ти?»

Сељак: «Ја сам Јован, син пок. Вукоте Станашића из К......, орач и копач; имам 42 године, христјанин, до данас, Богу хвала, чисте душе и опрана образа, и чујући да ме неко оптужио у суду, не знам зашто, па да ме суд тражи, сад ево ме, ако сам крив, да ме судите по чистини, а ако сам праведан, да ме лијечите од напасти љуцке, јербо је тешка поштену човјеку.»

Судац: «Јеси ли ожењен и имаш ли дјеце?»

Сељак: «Умрла ми је, да опростите, жена љетос од рађања, а имам у руке божије три сина и двије шћери.»

Судац: «А знаш ли за које си зло оптужен?»

Сељак: «Не ја, прије него ми ви, господо, кажете.

Судац: «Ти си оптужен да си ранио Гордану Перишину на месне покладе на гувну Иличића малом пушком, и да је од те ране након мјесец дана умрла.»

Сељак: «Ако није друго него то, помози их јутрошње јутро, а ако је допуштено говорити и ако праведан суд царев прима разлоге свачије по  чистини, уздам се у јакога Бога да ћу праведан изаћи.»

Судац: «Казуј што имаш све право, и знај да су толико свједока протива теби предложили, да си ти узрок смрти покојне Гордане.»

Сељак: «Идем да ви кажем, господо, све право, тако ми посљедне, уре која ме чека. На месне покладе бијаше хоро¹) и све село дошло, да пјевамо и играмо. Коло пјева, игра ко може, гледа ко не може, младићи мећу из пушака и весеље се гради као на покладе. Зазва ме покојна Гордана, да играмо у хоро; скочих, ако ми се и неће, јер каже се: Ко је у колу, ваља да игра. Обиграсмо неколико пута гувно; хоћу да и ја мећем из пушке, како је обичај, извадим малу пушку и, натежући чарак у игри, омакне ми се и жалосно пукне, а несретно очебрсне у ногу пок. Гордану. Ту се смути хоро а ја више него сви почмем лелекати, и да ми није било жао душу изгубити, хотиjах се Јуда назвати (т.ј. убити сам себе), док пок. Гордана пред народом завика, да јој није него мало захватило и придода: «И да си ме и убио, па што је за то? није у збиљи него у шали.» — А ово рекоше и ње отац и браћа и сва породица. Она је сама пошла дома, а ја с оне исте стопе за љекара, који је видао и извидао рану, а ја платио. Гордана је покојна послије тога ходила као и прије, но не знам како јој се позлиједи она несретна рана и од нечувања и од невидања умножи се и запусти, да јој се нај послије у нози живина укотила, те не знам ни ја:како, тако мене знало грдило и тако ју црна образа не походио на оном свијету, од оне ноге умре. Сад, господо, Бога ради, за царев праведни суд и за хљеб царев којега једете, да право судите, што сам ја кривац.»

Судац: «Јеси ли ти вазда у миру и љубави живио с пок. Горданом?»

Сељак: «Јесам у такој, да нијесам био ожењен, хотијаx је вјенчати, а она је мене вазда љубила.»

Судац: «Кад је она боловала посљедни пут од ноге, јеси ли ти к њој ходио? Шта си јој говорио и што ли она теби?»

Сељак:«Није дана било да ја к њој ходио нијесам и, пошто чух да хоће да умре, пођох к њој и с њоме се опростих пред свом њезином кутњом чељади, и на моје је очи душу пустила; иако ово све не посвједоче њезина чељад од куће, ево мене и моје главе, а ето вас и вашесабље.»

Суд дакле на своје вријеме нађе да је прав Јован Станишић и отпусти га из тамнице.

 

¹) Хоро зове се скупштина сеоцка кад играју и пјевају на гумну.

 

Године 1852.

 

 

 

  









             




Нема коментара:

Постави коментар